Педагогічні погляди А.С.Макаренка

- Перша
стратегічна лінія його світогляду — віра в педагогіку, її випереджуючу функцію
в розвитку дитини, підлітка, юнака. Він постійно підкреслював, що справжня
педагогіка живиться самим життям.
- Для
кожної епохи і для кожного покоління, вважав А. С. Макаренко, мета виховання
повинна визначатися діалектично, тобто її потрібно знаходити у вимогах
суспільства в даний час.
- У гармонії суспільного та
особистого інтересів він бачив щастя людини і суть виховання.
Виховання в колективі він розглядав як метод, спільний для всіх і який у той же
час дає можливість розвиватися кожному.
- Гуманізм
полягає не в красивих словах і деклараціях, а у відповідальності, повсякденній
реальній роботі зі створення нормальних умов для здорового побуту, навчання,
праці, освоєння професії, фізичного зростання і духовного росту молодої людини.
- "Колектив
учителів і колектив дітей, — писав Макаренко, — це не два колективи, а один
колектив, і перш за все колектив педагогічний".
- За
Макаренком, "дисципліна — це перш за все не засіб виховання, а результат,
і вже потім вона стає засобом". Дисципліна формується повагою до
колективу, захопленістю навчанням, працею.
- "Виховати людину, — писав А. С. Макаренко, — значить
виховати перспективні шляхи досягнення завтрашньої радості".
- "Потрібно йти назустріч постійному прагненню дітей до
гри".
- "Виховання дітей — це легка справа, коли вона робиться
без нервів, на основі здорового, спокійного, нормального, розумового і веселого
життя".
- В основу виховання колективу і особистості А. С. Макаренко
ставив колективну працю, органічно поєднану з навчанням, грою, спортом.
- Багато
уваги приділяв Макаренко питанням фізичного й естетичного виховання дітей і
молоді. На першому місці повинне стояти завдання — випустити здорове покоління.
- Значним
внеском у педагогічну науку є вчення Макаренка про батьківський авторитет,
основою якого є життя і праця батьків. Він дав глибокий аналіз різних типів
авторитету (придушення, відстані, чванства, педантизму, резонерства, любові,
доброти, дружби, підкупу).
- А. С. Макаренко вважав, що хороших людей можуть виховати лише
щасливі батьки. Якщо до шести років дитина виховувалася правильно і в ній
виховані певні звички активності і гальмування, то на таку дитину ніхто не
вплине погано. Дуже шкідливо впливають на дітей сварки і роздратованість у
сім'ї — ознака розпущеності, відсутності дисципліни, недоліків у світогляді.

Немає коментарів:
Дописати коментар