Перша
стратегічна лінія його світогляду — віра в педагогіку, її випереджуючу функцію
в розвитку дитини, підлітка, юнака. Він постійно підкреслював, що справжня
педагогіка живиться самим життям.
Для
кожної епохи і для кожного покоління, вважав А. С. Макаренко, мета виховання
повинна визначатися діалектично, тобто її потрібно знаходити у вимогах
суспільства в даний час.
У гармонії суспільного та
особистого інтересів він бачив щастя людини і суть виховання.
Виховання в колективі він розглядав як метод, спільний для всіх і який у той же
час дає можливість розвиватися кожному.
Гуманізм
полягає не в красивих словах і деклараціях, а у відповідальності, повсякденній
реальній роботі зі створення нормальних умов для здорового побуту, навчання,
праці, освоєння професії, фізичного зростання і духовного росту молодої людини.
"Колектив
учителів і колектив дітей, — писав Макаренко, — це не два колективи, а один
колектив, і перш за все колектив педагогічний".
За
Макаренком, "дисципліна — це перш за все не засіб виховання, а результат,
і вже потім вона стає засобом". Дисципліна формується повагою до
колективу, захопленістю навчанням, працею.
"Виховати людину, — писав А. С. Макаренко, — значить
виховати перспективні шляхи досягнення завтрашньої радості".
"Потрібно йти назустріч постійному прагненню дітей до
гри".
"Виховання дітей — це легка справа, коли вона робиться
без нервів, на основі здорового, спокійного, нормального, розумового і веселого
життя".
В основу виховання колективу і особистості А. С. Макаренко
ставив колективну працю, органічно поєднану з навчанням, грою, спортом.
Багато
уваги приділяв Макаренко питанням фізичного й естетичного виховання дітей і
молоді. На першому місці повинне стояти завдання — випустити здорове покоління.
Значним
внеском у педагогічну науку є вчення Макаренка про батьківський авторитет,
основою якого є життя і праця батьків. Він дав глибокий аналіз різних типів
авторитету (придушення, відстані, чванства, педантизму, резонерства, любові,
доброти, дружби, підкупу).
А. С. Макаренко вважав, що хороших людей можуть виховати лише
щасливі батьки. Якщо до шести років дитина виховувалася правильно і в ній
виховані певні звички активності і гальмування, то на таку дитину ніхто не
вплине погано. Дуже шкідливо впливають на дітей сварки і роздратованість у
сім'ї — ознака розпущеності, відсутності дисципліни, недоліків у світогляді.
Немає коментарів:
Дописати коментар